Tak naprawd臋 tytu艂 dzisiejszego przepisu powinien brzmie膰:
chleb z jednego sk艂adnika czyli oda do gryki… 馃榾
Od kiedy odkryli艣my dla naszego domu nale艣niki z samej gryki czyli, jak si臋 okaza艂o “fransusk膮 tradysj臋” 馃槈 z XVII wieku (przepis), eksperymentujemy z ni膮 bardzo cz臋sto.
Bia艂a gryka jest niezwykle wdzi臋cznym sk艂adnikiem kuchennych potraw. Jej 艣luzotw贸rcze w艂a艣ciwo艣ci (kt贸re znikaj膮 wraz z popularnym w Polsce pra偶eniem) gwarantuj膮 elastyczno艣膰 ka偶dego bezglutenowego dania. I tak, pr贸cz nale艣nik贸w mamy b艂yskawiczne “ciasto” z patelni z jab艂kami, racuchy, placki (r贸wnie偶 te z bananem klik), “pity” gryczane (klik), blaty do pizzy (niepublikowane wcia偶) oraz… chleb w kilku wersjach.
Na obecnym etapie naszej drogi z gotowaniem dla zdrowia, chleb nie jest w og贸le potrzebny, nikt za nim nie t臋skni. Jednak zawsze pada艂o pytanie co poda膰 go艣ciom wpadaj膮cym na nocleg, babci i dziadkowi, przyzwyczajonym do kanapek 艣niadaniowych, co poda膰 dzieciom s膮siadki kt贸re w przerwie bieganiny po ogrodzie wpadaj膮 na “co艣 na z膮b” i wreszcie, co zje艣膰 samemu gdy przyjdzie ochota podzieli膰 si臋 w domowych pieleszach “chlebem i sol膮” a dost臋pne w sklepach produkty gluten free w przewa偶aj膮cej wi臋kszo艣ci nie spe艂niaj膮 naszych wymaga艅 prozdrowotnych.
Ten chleb nie jest oczywi艣cie idealn膮 opcj膮 dla os贸b na diecie bardzo rygorystycznej. Mimo i偶 nie dodajemy do niego dro偶d偶y – ro艣nie. To co sprawia 偶e ro艣nie – to tzw. dzikie dro偶d偶e i one r贸wnie偶 mog膮 by膰 niedozwolone w diecie. W贸wczas rozwi膮zaniem mo偶e by膰 chlebek jaglany, p艂aski, kt贸ry raczej nale偶a艂oby nazwa膰 lawaszem (klik).
Ale do rzeczy.
Przygotujcie kasz臋 gryczan膮 bia艂膮 i… troch臋 cierpliwo艣ci.
馃檪
Sk艂adniki:
kasza gryczana bia艂a (niepalona) – 2 szklanki
woda – 2,5 szklanki
s贸l dobrej jako艣ci (k艂odawska lub himalajska) – 1 p艂aska 艂y偶ka
dodatkowo wedle uznania:
kurkuma – 1 艂y偶eczka
sezam – do woli
Wykonanie:
Kasz臋 dok艂adnie przep艂ucz na sicie nast臋pnie zalej wod膮.
W ci膮gu 2 dni doprowad藕 do skie艂kowania gryki.
Po mniej wi臋cej dw贸ch dniach zmiksuj skie艂kowan膮 gryk臋 na g艂adko z wod膮 w kt贸rej si臋 moczy艂a z dodatkiem soli oraz opcjonalnie przypraw jakie lubisz. Dodaj sezam, posyp ca艂o艣膰 sezamem je艣li lubisz i wlej mas臋 do du偶ej foremki lub dw贸ch ma艂ych. Wype艂nij form臋 do 3/4 wysoko艣ci, nast臋pnie w艂贸偶 do piekarnika. Tutaj masz 2 rozwi膮zania: albo pozostaw chleb na wiele godzin 聽(najlepiej na ca艂y dzie艅) do lekkiego wyro艣ni臋cia albo w艂膮cz piekarnik na 30 stopni. W tej upalnej temperaturze ju偶 po kilku godzinach chlebek si臋 wybrzuszy i b臋dzie mo偶na go upiec. Temperatura to 180 stopni, czas – oko艂o 1,10 聽(mniejsze foremki) – 1,20 (wi臋ksze foremki).
Dlaczego kie艂kujemy ziarna?
Nic w przyrodzie nie ma chyba takiej mocy jak zarodek tkwi膮cy g艂臋boko w suchym nasionku.
Nawet tysi膮c lat w katakumbie nie zatrzyma procesu, w kt贸ry wejdzie nie uszkodzone ziarno kiedy tylko “trafi na podatny grunt”.
Moczenia usuwa kwas fitynowy z nasion i zapocz膮tkowuje proces kie艂kowania.
Skie艂kowane nasiona zawsze s膮 l偶ej strawne dla ka偶dego. Wi臋ksza ilo艣膰 skrobi zostaje przekszta艂cona w cukry proste, bia艂ka cz臋sciowo w wolne aminokwasy a t艂uszcze w wolne kwasy t艂uszczowe. W wyniku tego procesu u niekt贸rych os贸b cierpi膮cych na alergie potrawy oparte na skie艂kowanych nasionach nie daj膮 objaw贸w alergii pomimo i偶 w postaci nieskie艂kowanej potrafi膮 uczuli膰. Podczas kie艂kowania wzrasta ilo艣膰 witamin i minera艂贸w, a tak偶e zwi膮zk贸w minera艂贸w z aminokwasami kt贸re mog膮 wspomaga膰 chelatacj臋 (Pitchford: Od偶ywianie dla zdrowia).
Zatem – kie艂kujmy na zdrowie!
Uwaga nr1. Kie艂ki “czyszcz膮” ale i ch艂odz膮 organizm (surowe kie艂ki najlepiej je艣膰 latem). Pitchford twierdzi 偶e b臋d膮 idealne dla os贸b “krzepkich” natomiast je艣li spo偶ywamy je w nadmiarze mog膮 “…os艂abi膰 聽trawienie i pogorszy膰 stan os贸b, kt贸re s膮 niedoborowe i wyzi臋bione.”
UWAGA nr 2: je偶eli ziarenka s艂abo kie艂kuj膮 mo偶e to oznacza膰 偶e s膮 uszkodzone mechanicznie.
Przepis na podobny chleb otrzyma艂am od Was za po艣rednictwem fb przed publikacj膮 swoich do艣wiadcze艅. Bez kie艂kowania. Fantastyczny jako szybsza wersja! 馃檪聽KLIK!

10 thoughts on “CHLEB GRYCZANY dla cierpliwych”

  1. Upiek艂am chlebek zgodnie z przepisem, jest pyszny!!!! I 艣licznie wygl膮da. Posypa艂am czarnuszk膮 i sezamem. Iwono, czy probowa艂a艣 kiedy艣 go mrozi膰? Ilo艣膰 z foremki jest dla mnie troch臋 za du偶a na zjedzenie w ci膮gu 2-3 dni a mniejszej porcji “nie op艂aca” mi si臋 robi膰 czas. Wypr贸buj臋 mro偶enie na jednej kromce, ale mo偶e masz ju偶 jakie艣 do艣wiadczenia w tym temacie?

  2. Witam, jestem ciekawa jakiej kaszy u偶ywasz? Czy jest ona BEZGLUTENOWA? Bez zanieczyszcze艅? Czy masz jakie艣 pewne 藕r贸d艂o kaszy? Szukam od d艂u偶szego czasu dobrej kaszy gryczanej, ale wszystkie maj膮 sladowe zanieczyszczenia glutenex. Pozdrawiam Ilona

  3. Witam,

    Moja kasza nie kie艂kuje. Czy nadal mog臋 j膮 zblendowa膰 na ciasto i upiec chlebek czy musz臋 kupi膰 inn膮 kasz臋 ?

    Pozdrawiam

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.