Dzisiaj słów kilka o naszym najnowszym smakowitym, domowym odkryciu.
Z myślą o wczorajszej emisji programu „Kawa czy herbata” i kulinarnym wątku „śniadanie dla alergika” powstała smakowita, chrupiąca i sycąca granola.
W składzie tylko bezglutenowe ingrediencje. Dodatki można serwować dowolnie w zależności od indywidualnych zaleceń dietetycznych dla alergika.
Niewątpliwą zaletą granoli jest chrupkość którą mój Mały Smakosz, nie znoszący „ciapkowatej konsystencji płatków”, uwielbia. 🙂
Dozwolone u nas migdały i kokos można z powodzeniem zastąpić pestkami słonecznika, dyni, siemieniem lnianym, lub w ogóle z nich zrezygnować bez większej szkody dla smaku całości.
Zraszam na śniadaniową ucztę dla podniebienia i oka.
Składniki (proporcje naprawdę dowolne!) u nas:
płatki jaglane (1/2 szklanki)
płatki gryczane (1/2 szklanki)
lub inne bezglutenowe płatki np. quinoa, ryżowe, amarantusowe
łuskane pestki słonecznika (3/4 szklanki)
łuskane pestki dynie (1/2 szklanki)
rodzynki (1/2 szklanki)
płatki lub wiórki kokosowe (1/3 szklanki)
(można dołożyć sezam, siemię lniane, len złocisty, orzechy, suszone niesiarkowane owoce itd.)
syrop z daktyli domowy (przepis) bądź sklepowy (5 łyżek lub mniej, do smaku)
olej nierafinowany (3-4 łyżki)
Granola prosto z piekarnika, tuż przed podaniem. Moje towarzyszki: Iza i Renata ze Slow Food’u.
Wykonanie:
W rondelku lub na patelni podgrzej syrop z olejem i zredukuj delikatnie na wolnym ogniu, nieustannie mieszając (niezbyt długo by nie ściemniał jeszcze bardziej i nie zgorzkniał!). Zdejmij naczynie z ognia, wrzuć doń wszystkie składniki suche (prócz suszonych owoców!!!) i wymieszaj tak by pokryć je „glazurką”. Następnie wyłóż całość na papier do pieczenia, połóż na kratkę i wstaw do piekarnika (165 stopni, 15-20 minut). Obserwuj czy płatki nie ciemnieją zbytnio bo łatwo je spalić i będą gorzkie. Pod koniec pieczenia wyjmij kratkę z granolą, posyp całość suszonymi owocami i zapiecz jeszcze krótką chwilkę (uwaga, łatwo spalić owoce! ). Po osiągnięciu zamierzonej chrupkości wyjmij granolę z piekarnika, ostudź, pokrusz sklejone kawałki i podawaj.
U nas sprawdziły się dodatki: śmietanka roślinna, domowa, owoce pasteryzowane (w zimie) i świeża mięta.
Gotowe!
Wersja telewizyjna ;), z musem z pasteryzowanej czarnej porzeczki z kardamonem i melisą oraz suszonymi malinami, bez cukru.
Smacznego!
Ciao!
🙂

19 thoughts on “ZNAKOMITA GRANOLA BEZGLUTENOWA na śniadanie (bez cukru)”

  1. Czy domowy syrop z daktyli można zastąpic miodem lub syropem z agawy? Czy olej winogronowy sie nadaje?

  2. Właśnie zrobiłam, miały być na rano na śniadanie ale dość dużej części już nie ma…Po wystudzeniu są przepysznie chrupiące, nie za słodkie, zdrowe i nie można się przy nich opanować. To moje smaki. Polecam !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.